Ice without a face

Tårarna sprutar, protesterna är höga. Glassen har ju inget ansikte! Jag är nog inte den enda småbarnsföräldern som råkat ut för obehag på grund av GB:s misslyckade filurglass.

glass utan ansikteVisst, det är ett i-landsproblem av högsta rang. Men ändå. På glasskartan står den där och ler under sin röda hatt – Filur. Isglass med smak av apelsin under ett överdrag av hallonisglass. Mina barn gillar den skarpt. Inte lika mycket som de gillar Piggelin, men nästan.

Men treåringen har dock ett litet problem med glassen. Den har ju inget ansikte. Där det enligt reklambilden skall vara ett par ögon och en glad mun är det istället rött gegg. Ser ut som ingenting, som om någon bara råkat spilla ut lite saft som hamnat på isglassen.

Första gången vi köpte Filur var besvikelsen stor, mycket stor. När man är liten är utseendet på en glass av största vikt, liksom förpackningen (vi har, liksom många andra, fått köpa en hel del glassar bara på grund av att de ligger inpackade i förpackningar som visar Blixten McQueen eller Hello Kitty…)

När glassens utseende inte är i närheten av vad som utlovas är känner man sig lurad. Precis som när man som vuxen köpt sig en snygg rosa klänning via webben och sedan får hem en dress med kulören missfärgad orange.

Problemet fanns redan vid glassens introduktion, ingen bättring har skett. Jag har aldrig stött på en Filurglass som ens varit i närheten av att ha ett ansikte. På årets glasskarta tycks den vara bortplockad. De fick nog aldrig till fejset.

Nu för tiden bryr sig sonen inte så mycket. Genom Filur har han lärt sig en nyttig läxa – att saker och ting i verkligheten inte ser ut som de gör i reklamens sköna värld.

Tags: , , , ,

Author:Camilla Grönbladh

Journalist & fotograf med passion för glass.

No comments yet.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

För oss som älskar glass! Glassrecept och glassnyheter