Glassar för 25 miljarder dollar

Den amerikanska marknaden för glass och frysta desserter omsatte under fjolåret 25,1 miljarder dollar. En ökning med 2,4 procent jämfört med 2010.

Uppgifterna kommer från den amerikanska marknadsorganisationen Packaged facts som nyligen presenterade sin rapport ”Ice cream and Frozen Desserts in the US”.

Den amerikanska glasskonsumtionen ligger på omkring20 liter per person och år. Hela 92 procent av de amerikanska hushållen uppger att de regelbundet köper glass. Marknaden är med andra ord mogen. Men det finns fortfarande utrymme för ytterligare tillväxt.

Packaged Facts spår att den amerikanska glassmarknaden kan nå 28,6 miljarder dollar år 2016.

Youghurtglass säljer allt mer i USAGlass förpackad för hushållskonsumtion stod för 55 procent av försäljningen förra året. Den snabbast växande kategorin var fryst yoghurt och tofuglass som uppges ha ökat försäljningen med åtta procent under 2010.

Störst på den amerikanska marknaden är Nestlé, som bland annat står bakom Häagen-Dazs, och Unilever, ägare till bland andra Ben & Jerry. Dessa två jättar står för omkring 24 respektive 19 procent av den totala omsättningen.

Källor: dairyreporter.com, packagedfacts.com

 

Tags: , , , ,

Author:Camilla Grönbladh

Journalist & fotograf med passion för glass camilla@glassriket.se

No comments yet.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

För oss som älskar glass! Glassrecept och glassnyheter