Medvetna glasskonsumenter

Härproducerat före Därproducerat, och glass utan tillsatser. Det är redan idag ett självklart val för många glasskonsumenter. Nu vill nystartade Glassakademin att vi svenskar ska välja glassar med samma omsorg som vi väljer ost, vin och choklad.

Fredrik Weidinger gillar äkta glass

Fredrik Weidinger

– Det jag uppskattar mest med lokala tillverkare som Grenna Glass är att de inte är en massa konstiga tillsatser i glassen, säger Fredrik Weidinger från Lidköping som just har mumsat i sig en bägare med citron, lakrits och choklad.

Han är en ganska typisk modern glasskonsument som satt sig in i debatten om Äkta vara och som föredrar kvalitet och närproducerat i de allra flesta lägen. För honom är det självklart att läsa innehållsförteckningen på de varor han köper.

– Det är lite läskigt med all skit de stoppar i maten, säger han

Att allt fler vill ha närproducerat märks också ute på piren i Jönköping där det just nu finns två glasskiosker som slåss om kunderna. På den ena sidan säljs skopglass av jätten GB och på andra sidan finns nystartade Mormor Magda med sin närproducerade glass från Taberg. Kollar man på köerna en varm sommardag efter lunch är det lätt att se vilken glass kunderna föredrar.

Populärt att glassa hos Mormor Magda

Många glassar hos Mormor Magda

Framför Mormor Magdas glasskiosk ringlar sig köerna långa, medan GB –kiosken får enstaka besök. Och det är inte bara nyhetens behag som ligger bakom den tendensen.

Mumseglass Dogan Ucal

Dogan Ucal

I Växjö har Mumseglass i alla år försökt att hålla kiosken ren från andra glassbolags logotyper. Man har använt sig av mjukglassmix från både GB och Sia, eftersom de i stort sett smakar likadant. Men på senare år får Sia-loggan stoltsera bredvid den egna.

– Vi märkte att kunderna efterfrågade Sia, de vet att den är härproducerad i Sverige, säger kioskägaren Dogan Ucal.

– Jag förstår varför, säger han. GB loggan finns överallt, när man åker på semester till Grekland eller Thailand så är det samma logga och glassar där.

Även om trenden går mot ökad medvetenhet är det fortfarande så att de allra flesta ändå väljer glass efter smak och tillgänglighet.

Därför har Häagen-Dazs bildat en Glassakademi vars uppgift ska vara att slå ett slag för kvalitetsglass genom att utbilda konsumenter om hur glass skall avnjutas och hur man på bästa sätt tyder innehållsförteckningen.

 – Vårt syfte med Glassakademin är att få svenska folket att välja glass som man väljer vin eller choklad och njuta fullt ut med alla sinnen. Vi ser att allt för få idag är medvetna om tillsatser, luftinnehåll och typ av fett i glass. Med Glassakademin vill vi utbilda konsumenter, så att de vet vad de väljer och vad de betalar för, säger Märta von Mentzer, varumärkeschef på Häagen-Dazs

Okej, det är en del av en kampanj att sälja mer lyxglass av egna varumärket. Men det är ett bra initiativ. Mer glass åt folket!

Tags: , , , , , , , , , ,

Author:Camilla Grönbladh

Journalist & fotograf med passion för glass camilla@glassriket.se

No comments yet.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

För oss som älskar glass! Glassrecept och glassnyheter