Glassförsäljningen fortsätter att öka i USA

Under förra året steg den amerikanska glassförsäljningen med fyra procent, uppger forskningsföretaget Mintel. Man spår att försäljningen kommer öka lika mycket även detta år.

Kanske är det lågkonjunkturen som gör att amerikanerna söker extra tröst i glassen. Och kanske är det årets värmebölja som fått glassförsäljningen att skjuta ifrån.

Hur som helst så visar siffrorna att världens mest glassälskade folk fortsätter att skopa i sig. Forskningsföretaget Mintel har undersökt den amerikanska glassmarknaden och funnit att den under 2011 ökade sin omsättning med fyra procent till 10,7 miljarder dollar, uppger csnew.com.
Man spår att marknaden kommer att fortsätta med lika många procent även detta år.

Mintel har även genom kundintervjuer tagit reda  på vad det är som styr amerikanernas val av glass och fann att 94 procent väljer utifrån smak, 83 procent väljer efter priset och 72 procent styrs av rabatter och erbjudanden.  När det kommer till varumärkeslojalitet uppger nästan 70 procent att de väljer utifrån ett märke.

Intresset för frozen yoghurt fortsätter vara stort.  Under 2011 steg försäljningen med 9,7 procent.  Även glutenfria och laktosfria alternativ har haft stor uppsving senaste året, och ökat med mellan 14-15 procent.

Bland dem Mintel intervjuat uppgav 38 procent att de kollar efter produkter märkta med lägre fetthalt,  lika stor andel söker efter lägre sockerhalt och 36 procent kollar efter lågkaloriprodukter.

Tags: , , , , ,

Author:Camilla Grönbladh

Journalist & fotograf med passion för glass camilla@glassriket.se

No comments yet.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

För oss som älskar glass! Glassrecept och glassnyheter